Usein kysytyt kysymykset
Julistamo on suomalaisten design-julisteiden verkkokauppa, joka panostaa visuaaliseen laatuun ja tasokkaaseen julisteiden painojälkeen. Tarjoamme suunnittelijoille väylän omien luomusten julistamiseen ja kuluttajille laadukkaan kotimaisen sisustusjulisteiden kaupan. Toimimme läpinäkyvästi ja osoitamme tukemme suomalaiselle luovuudelle ja designille. Täältä löydät kokoelman vastauksia meiltä usein kysyttyihin kysymyksiin.
Etkö löydä etsimääsi tai apua kysymykseesi?
Ole rohkeasti yhteydessä – me autamme mielellämme!
ENNEN REKISTERÖITYMISTÄ
Mistä tiedän, sopivatko teokseni Julistamon valikoimaan?
Tätä sinun ei suinkaan tarvitse pohtia yksin. Ole meihin rohkeasti yhteyksissä ja lähetä mukana esimerkiksi työnäytteitäsi, niin voimme miettiä yhdessä!
Saanko käyttää taiteilijanimeä?
Olemme tehneet kaikkia suunnittelijoita yhteisesti koskevan linjauksen ja tällä hetkellä taiteilijanimellä esiintyminen verkkokaupassamme ei ole mahdollista, sillä haluamme välttää nimimerkkien käyttöä. Tällä tavoin tuomme suunnittelijat lähemmäksi kuluttajia.
On kuitenkin mahdollista lisätä tieto taiteilijanimestä oman kuvauksen yhteyteen niin halutessaan.
JULISTEIDEN LATAAMINEN
Miten lataan julisteeni alustalle?
Juliste tulee ladata kaikissa myytävissä koissa, eli A2, 50×70 ja 70×100. Täältä löydät valmiit julistepohjat ja aineisto-ohjeet.
Miten valmistan aineiston?
Aineistojen valmistelu saattaa vaikuttaa pelottavalta, mikäli ohjelmat eivät ole tuttuja etukäteen. Ei hätää – aineistojen valmistelu on helppoa, kun sen kerran oppii. Täältä löydät YouTube -tallenteet maaliskuussa 2023 järjestetystä livekoulutuksesta, jossa Julistamon toimitusjohtaja Antti Punavaara käy kattavasti läpi kaiken tarvitsemasi informaation alusta loppuun. Videoiden yhteiskesto on vain noin 20 minuuttia. Mikäli ohjelmistot eivät ole sinulle tuttuja, voit valmistaa painoaineistosi suositulla verkkotyökalulla Canvalla. Täältä löydät Julistamon laatimat helpot ohjeet, miten se onnistuu!
Sain teosta ladatessani ilmoituksen: 413 Request Entity Too Large. Mistä ongelma johtuu?
Tällä hetkellä ladattavan aineiston yhteiskoko tulee olla alle 128 Mt. Selvitämme latausprosessissa tapahtuvia virheitä parhaillaan verkkosivujen kehittäjien kanssa hiki hatussa ja yritämme suurentaa tilaa niin, että sivuston nopeus ei kärsi.
Aineiston voi tehdä uudestaan esim. Indesignilla, jolla tiedostojen koot saa paljon pienemmiksi kuin esimerkiksi Photoshopista. Kun aineiston yhteiskoko jää alle 128 Mt, niin lataus onnistuu. Tarkista myös, että tuotekuva on koossa 857 x 1200 px.
KÄYTTÖOIKEUS
Saanko myydä teoksiani myös muualla?
Pyydämme käyttöoikeuden designiisi julisteiden ja postikorttien osalta siksi aikaa, kun teos on myynnissä verkkokaupassamme. Tällä välin julistetta ei saa myydä muualla. Muutoin designin käyttö on täysin vapaata ja samasta designista voi suunnitella vaikka kangaskassin tai hiirimaton!
Vaikuttaako käyttöoikeus alkuperäiseen teokseen?
Mikäli alkuperäinen työ on tehty esimerkiksi pinkopohjalle, niin Julistamon käyttöoikeus ei kosketa alkuperäisteosta. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulla on mahdollisuus myydä alkuperäinen teos erillään Julistamon julisteista ja esimerkiksi kierrättää sitä näyttelyissä.
KULURAKENNE
Miksi mainostatte 50% suunnittelijalle, kun sopimuksessa on 15%?
Mietimme pitkään, miten ilmaisemme parhaiten suunnittelijalle sen, että julisteen tuotto, eli myydyn julisteen eri kustannusten jälkeen jäävä osuus, menee puoliksi. Päädyimme markkinoimaan, että julisteen tuotosta 50% menee suoraan suunnittelijalle, sillä tämä kertoo suunnittelijalle myös Julistamon saaman osuuden ja on siten läpinäkyvämpi.
Mikäli olisimme markkinoineet 15% julisteen myyntihinnasta suunnittelijalle, kertoisi se vain sen, että suunnittelija saa tuon osuuden, mutta ei kertoisi mitään Julistamon osuudesta. Tämä voisi jättää kysymyksiä siitä, paljonko Julistamo sitten saa ja meneekö jako reilusti julisteen kustannuksiin nähden.
Miksi ehdoissa ja markkinoinnissa käytämme eri termiä johtuu siitä, että tuo 15% julisteen myyntihinnasta sopii paremmin juridisiin papereihin, sillä se kertoo kiinteästä osuudesta ja on siten helpommin toteennäytettävä ja seurattava. 50% tuotosta ei kertoisi tarkasti saadusta korvauksesta, sillä siihen vaikuttaa myydyn julisteen koko ja tuotantokustannukset. 15% julisteen myyntihinnasta turvaa paremmin juridisesti suunnittelijan etua. Täältä löydät lisätietoa kulurakenteesta. Huom: sivu aukeaa vain kirjautuneille suunnittelijoille.
VEROTUS
Miten suunnittelijan tulisi tilityksien verotuksen suhteen toimia?
Julistamo maksaa julisteen myynnistä 24% arvonlisäveron. Verohallinnon asiantuntijan mukaan suunnittelijan on itse huolehdittava verojen maksamisesta saamistaan tilityksistä oman verovelvollisuutensa mukaan.
Me emme voi antaa 100% varmaa vastausta siitä, sillä tilanteet ovat niin erilaisia eri suunnittelijoiden kohdalla. Varmista vielä tarvittaessa itse veroneuvonnasta, miten juuri sinun tulisi toimia oikein verotuksen suhteen. Julistamo ei kanna vastuuta siitä, jos seuraavat ohjeet eivät päde kohdallasi tai tilitystesi verotuksessa on epäselvyyksiä.
Haluat tilityksen yrityksellesi:
Julistamo maksaa tilityksen yrityksesi tilille ja saadusta tilityksestä ilmoitat itse arvonlisäveron osuuden verotukseen. Tarvitsemme yrityksen nimen ja Y-tunnuksen tilityksen kuitin kohdistamiseksi yrityksellesi.
Olet taitelija tai haluat tilityksen toiminimelle:
Ammattitaiteilijaa verotetaan joko tuloverolain (TVL) tai elinkeinoverolain (EVL) mukaan. Selvitä, miten verotus kohdallasi menee. Voi olla että tiettyyn rajaan asti et joudu maksamaan veroa lainkaan tilityksistäsi.
Olet kevytyrittäjä tai otat tilitykset ulkopuolisen laskutuspalvelun kautta:
Katso ylhäältä kohta “haluat tilityksen yrityksellesi”.
Sinulla ei ole toiminimeä, yritystä tai mitään muutakaan verovelvollista organisaatiota, jonka kautta haluat tilitykset:
Selvitä verohallinnon neuvonnasta miten kohdallasi verotus menee.
JULISTEISTA
Teokseni sisältää alastomuutta. Saanko myydä sitä Julistamolla?
Siltä osin kuin kuvat eivät ole varsinaisesti pornografisia vaan enemmän taiteellisia ja graafisia, sallimme niiden myymisen Julistamon verkkokaupassa. Tällaista aineistoa ei saa myydä alle 15-vuotiaalle ja teoksien laataamisen yhteydessä sukupuolielimet ja nännit tulee peittää, jotta niitä ei näy verkkokaupassa. Tällä pyritään suojaamaan henkilöitä omaehtoiseen valintaan perustumattomalta pornografian kohtaamiselta.
Sinun tulee itse mainita teoksen kuvauksessa, että sukupuolielimet ja/tai nännit on peitetty havainnekuvista, mutta asiakkaalle lähetettävä teos sisältää alastomuutta, eikä sitä myydä alle 15-vuotiaille. asiakaspalvelu@julistamo.fi saat Julistamon viralliset sensurointi-badget tuotekuviin lisättäviksi.
Onko Julistamolla jokin suositus taiteilijan signeeraukselle?
Suosittelemme vahvasti, että taiteilija lisää itse oman makunsa mukaan signeerauksen tai jonkin merkin teokseen. Paikka ja koko on täysin vapaa meidän puolestamme. Julisteisiin ei paineta mitään Julistamoon liittyviä logoja tai merkkejä.
LOPUKSI:
Miksi lähtisin mukaan Julistamon suunnittelijaksi?
Julistaminen on sinulle:
HYÖDYLLISTÄ
Saat arvokasta näkyvyyttä teoksillesi tyylikkäässä verkkoympäristössä ja kuluttajien on helppo löytää sinut Julistamon valikoimasta.
RAHANARVOISTA
Printtisi toimivat sinulle passiivisena tulonlähteenä.
VAIVATONTA
Julistamo hoitaa kaiken puolestasi, mukaan lukien tuotanto, varastointi, logistiikka, markkinointi, asiakaspalvelu – you name it! Olemme tukenasi myös kaikissa ongelmatilanteissa.
YHTEISÖLLISTÄ
Julistamon kautta voit laajentaa kontaktejasi – tutustu toisiin suunnittelijoihin ja löydä uusia asiakkaita.